Παρασκευή 10 Απριλίου 2009

Η ΙΘΑΚΗ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΛΕΥΚΑΔΑ-ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΕΚΠΛΗΞΗ

Σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα του ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΤΥΠΟΥ
την 16.10.1992 και κατόπιν επισταμένης έρευνας του Κώστα Δούκα προκύπτουν στοιχεία
που θέτουν υπο αμφισβήτηση την Ομηρική Ιθάκη και το μέρος που μέχρι σήμερα πιστεύεται
ότι είναι.
Ο Βαλαωρίτης και ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι το νησί τους ,η Μαδουρή και ο Σκορπιός ,θα αναφερόντουσαν ,έστω και ακροθιμιγώς στην Οδύσσεια
από τον ΟΜΗΡΟ. Ούτε μπορούσαν φυσικά να φανταστούν,ότι ακριβώς απεναντί τους ,βρί-
-σκεται η ομηρική πόλη της ΙΘΑΚΗΣ, το σημερινό ΝΥΔΡΙ.
Για πρώτη φορά ,μετά από 100 χρόνια ,δημοσιεύεται η πληροφορία ότι η Ομηρική Ιθάκη
είναι η Λευκάδα και όχι το Θιάκι.
Πρώτος διετύπωσε την θεωρία αυτή ο Γερμανός Αρχαιολόγος και δεινός Ελληνιστής Βίλχελμ Δέρπφελ στα τέλη του 18 ου αιώνα,ενώ στις αρχές του αιώνα μας με αλλεπάλληλες
ανασκαφές στην Λευκάδα απέδειξε ότι εκεί βρίσκεται η Ομηρική Ιθάκη ,στηριζόμενος όχι μόνο στα σημαντικά ευρήματα αλλά και στην Οδύσσεια.
Μια δημοσιογραφική έρευνα ,που κράτησε όλο το καλοκαίρι,επαλήθευσε πλήρως την
θεωρία του Γερμανού αρχαιολόγου που παραδόξως είχε λησμονηθεί. Συγκεκριμμένα ακολού-
-θηθηκαν με βάση τις περιγραφές του Ομήρου,οι πορείες των τριών βοσκών καθώς και την
πορεία του Τηλέμαχου από Πύλο προς την νησίδα Αστερίδα,όπου οι μνηστήρες του είχαν στήσει δολοφονική ενέδρα,για να διαπιστωθεί ότι τα πάντα ταιριάζουν ,σαν παζλ,στην Λευ-
-κάδα και όχι στο Θιάκι. Επίσης ανακαλύφθηκε πλήθος άλλων μαρτυριών μέσα στο έπος της
Οδύσσειας που ουδέποτε έχουν επισημανθεί στο παρελθόν,από τις οποίες προκύπτει κατά τρόπο αναμφισβητητο ότι η Λευκάδα και όχι το Θιάκι είναι το νησί του Οδυσσέα.
Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα,η Λευκάδα παρουσιαζει την ιδιότυπη γεωλογική μορφή της γειτνιάσεως και συνδέσεώς της με την Ακαρνανική ακτή. Μπορούσε δηλαδή κανείς τότε ,αλλάκαι σήμερα,να διαπεραιωθεί με πορθμείο,ή να περάσει με τα πόδια .Έτσι
εξηγείται η επίμονη ερώτηση που γίνεται τέσσερες φορές στην Οδύσσεια ,για τους ταξιδιώτες
που φθάνουν στην Ιθάκη.
Οποίας τ΄επί νηός αφίκειο;
Ου μεν γαρ τοι σε πεζόν οίομαι ενθαδ΄ικέσθαι
Δηλαδή,με ποιόμπλοίο ήρθες;Γι αυτό δεν πιστεύω να ήλθες εδώ πεζός(δια ξηράς,ή με τα
πόδια)
Στην σημερινή Ιθάκη ,φυσικά,δεν μπορεί κανείς να πάει με τα πόδια αφούμεταξύ νησιού
και ξηράς μεσολαβεί μεγάλο πέλαγος.
Η φράση αυτή έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στους Ιθακιστές ,οι οποίοι ισχυρίζονται ότι
ο Όμηρος ...αστειευόταν.
Εκτός του ΄οτι ο ποιητής ποτέ δεν κάνει πνεύμα ,η ερώτηση αυτή γίνεται από τον Τηλέ-
-μαχο στον Οδυσσέα ,όταν πατέρας και γυιος αναγνωρίζονται και κλαίνε ο ένας στην
αγκαλιά του άλλου. Η σκηνή δεν προσφέρεται για .....ομηρικό αστείο. Ούτε όταν την ίδια
ερώτηση δέχεται η θεά Αθηνά που έχει πάρει την μορφή του βασιλιά Μέντη.
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ
----------------------------------------
από τους πολυσυζητημένους στίχους της Οδύσσειας ι΄,21-27 ,προκύπτει σαφής γεωγραφικός προσδιορισμός της Ομηρικής Ιθάκης.Λέει ο Οδυσσέας στον βασιλιά Αλκίνοο
των Φαιάκων.
Ναιετάω δ΄Ιθάκην ευδείελον
Εν δ΄όρος αυτή Νήριτον
Αμφί δε νήσοι πολλαί ναιεταουσι
Μάλα σχεδόν αλλήλοισι,
Δουλίχιον τε Σάμη τε
και υλήεσα Ζάκυνθος .
Αυτή δε χθαμαλή πανυπερτάτη
Ειν άλι κείται προς ζόφον
Αι δε,τα 'άνευθε,
Προς ηώ
Τ'ηέλιον τε
ΔΗΛΑΔΗ
-----------
Κατοικώ το ξέφαντο θιάκι
Σ΄αυτό είναι το όρος ΝΉΡΙΤΟΝ
δασωμένο και μεγαλοπρεπές
Γύρω υπάρχουν πολλά νησιά
κοντά πολύ το ένα με το άλλο
Το Δουλίχιο(Κεφαλλονιά)και η Σάμη(Θιάκι)
και η δασώδης Ζάκυνθος .
ΗΙθάκη κείται χαμηλά
στην θάλασσα προς την στεριά ,η πιο εξωτερική απ΄όλες προς δυσμάς
τα δε άλλα νησιά
προς την αυγή και τον ήλιο

Αρχίζει λοιπόν ο Όμηρος από την Ιθάκη(την Λευκάδα) που είναι πράγματι η πιο εξωτερική
από όλα τα άλλα νησιά προς δυσμάς (στην ουσίαβορειοδυτικά, λόγω εσφαλμένου προσανατολισμού των Αρχαίων)περιγράφει την σχεδόν σύνδεσή της προς την ακαρνανική ακτή που αποκαλεί ακτή ηπείροιο και προσδιορίζει την γεωγραφική της σχέση με τα άλλα
νησά,το Δουλίχιο,τη Σάμη και την Ζάκυνθο .Αλλά και ο Οδυσσέας επιστρέφει στην Ιθάκη από
το νησί των Φαιάκων ,μετά από ταξίδι 9 ημερών και 9 νυκτων,επί τέλους την δέκατη αναφωνεί ότι βλέπει την γή της πατρίδας του,δηλαδή την Ιθάκη.
Αν συμβουλευτεί κάποιος ένα χάρτη των Ιονίων ,όποιος καταπλέει από Κέρκυρα,το πρώτο
νησί που βλέπει είναι η Λευκάδα.Επίσης βλέπει την βορειοδυική άκρη της Κεφαλλονιάς.Δεν
βλέπει όμως ΣΕ ΚΑΜΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ την Ιθάκη γιατί είναι εσωτερική και κρύβεται από
τα βουνά της Λευκάδας.
Επομένως ,ο Οδυσσέας όταν πρωτοβλέπει την γή της πατρίδας του(πατρίς άρουρα)βλέπει
την ΛΕΥΚΑΔΑ που είναι φυσικά η Ιθάκη.
Να πούμε επίσης ότι η Λευκάδα έχει ένα κεντρικό βουνό το ΝΗΡΙΤΟΝ κατά τον ΌΜηρο ,ενώ η Ιθάκη έχει δύο ισουψή βουνά το Μεροβίγλι και το Ανώγι. Πως ήταν λοιπόν
δυνατόν ο Οδυσσέας να αναφέρει το ένα και να αγνοήσει το άλλο;
ΟΙ ΠΟΡΕΙΕΣ ΤΩΝ ΒΟΣΚΩΝ
------------------------------------
Ο Όμηρος περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια πως αναχωρεί ο πιστός χοιροτρόφος Εύμαιος
από την χοιροσπηλια΄,πως φτάνει στο Ανάκτορο για να ειδοποιήσει την Πηνελόπη και πως
επιστρέφει αυθημερόν,πάλι στο χοροστάσιο.
Συνάγεται το συμπέρασμα ότι έκανε τρείς ώρες για να πάει ,δυο -τρεις ώρς για να γευματί-
=σει και να ξεκουραστεί και τρείς ώρες να γυρίσει.
Την επόμενη ημέρα τηνς Μνηστεροφονίας ,τρεις βοσκοί,ο Εύμαιος,ο Μέλανθος και ο Φοιλι-
-τιος ξεκινο΄πυν από τρία διαφορετικά σημεία της Ιθάκης και κατευθύνονται στο Ανάκτο-
-ρο ,όπου φτάνουν προς το μεσημέρι,φέρνοντας τα σφάγια για τους μνηστήρες. Δηλαδή διανύουν ίσες περίπου αποστάσεις. Περπατήσαμε τις τρεις διαδρομές επί της Λευκάδας για
να διαπιστώσουμε όσα περιγράφει ο Όμηρος. Στο Θιάκι δεν ταιριάζει καμμία διαδρομή .Ο Εύμαιος εχει να διανύσει 17 χιλιόμετρα και κάνει 7 ώρες.Ούτε συζήτηση να επιστρέψει
αυθημερόν. Ο Μελάνθιος έχει να διανύσει το 1/3 της διαδρομής του Εύμαιου και φθάνει πολύ γρήγορα. Όσο για τον Φιλοίτιο ,'έπρεπε να περάσει μια άγρια θάλασσα 5 ναυτικών μιλλίων
με τα μέσα της εποχής εκείνης χειμώνα καιρό ,και μετά να περπατήσει μια απόσταση 7-10
μίλια σε δύσβατη περιοχή για να φτάσει στο ανάκτορο.Όχι μόνο θα είχε νυχτωθεί ,αλλά θα
είχε φθάσει την άλλη ημέρα.
Η ΕΝΕΔΡΑ ΤΩΝ ΜΝΗΣΤΗΡΩΝ
---------------------------------
Η Ομηρική νήσος Αστερίς,όπου οι μνηστήρες είχαν στήσει την δολοφονική ενέδρα για τον
Τηλέμαχο,είναι η σοβαρώτερη απόδειξη ότι η Ομηρική Ιθάκη είναι η ΛΕΥΚΑΔΑ.Ο Ομηρος
περιγράφει την Αστερίδα ως νήσον ου μεγάλην,ευρισκομένην μέση αλί μεσηγγύς (στην μέ-
-ση της θάλασσας ,στο μέσο δύο ακτών)επ΄άκριας ηνεμόεσσας(με ανεμοδαρμένες κορυφές)
και λιμένες δ' ενι ναύλοχι ατή Αμφίδυμοι(με διπλό λιμάνι,κάτι ανάλογο με τα λιμανάκια το
λαιμό της Βουλιαγμένης).
Η Ιθάκη δεν έχει νησίδα προς το νότο.Διαθέτει μόνο ένα σκόπελο μήκους 200 μέτρων περί-
-που και ύψους 5 μέτρων από την θάλασσα,το Δασκαλιό ,που βρίσκεται 500 μέτρα από την
Κεφαλλονιά και 3.500 μέτρα από την ΙΘΑΚΗ.Αρα,δεν είναι μεσηγγύς .Ούτε έχει ανεμοδαρμένες κορυφές και φυσικά ούτε αμφιδυμο λιμάνι.
Αυτόν το σκόπελο βάφτισαν οι Ιθακιστές ως .... Αστερίδα για να εμπλακούν και οι ίδιοι σε
διενέξεις ως προς την θέση της πόλης της Ιθάκης.
Αντίθετα,η Λευκάδα έχει τέτοιο νησί που περιγράφεται από τον Όμηρο προς νότο,το Αρκουδί,που είναι και νήσος ου μεγάλη(όχι σκόπελος) και έχει λόφους ύψους 100-110 μέτρων
απ όπου οι μνηστήρες κατοπτεύουν την ημέρα και το σπουδαιότερο,διαθλετει αμφίδυμο λιμά-
-νι. Μόνο με το Αρκούδι ως Αστερίδα εφαρμόζεται η οδηγία που έδωσε η Θεά Αθηνά στον
Τηλέμαχο που λέει στον γυιο του Οδυσσέα.
1.Να κρατιέται μακριά από τα νησιά(εκάς νήσων)για να αποφύγειν την ενέδρα
2.Να ταξιδεύει νύχτα(νυχτί) για τον ίδιον λόγον και
3. Να αποβιβαστεί στην πρώτη ακτή της Ιθάκης και να στείλει το πλοίο και τους συντρό-
-φους του στην πόλη και αυτός να πάει να συναντήσει τον Εύμαιο τον χοιροβοσκό.
Αν η Αστερίδαήταν το ΔΑΣΚΑΛΙΟ ,η οδηγία της Αθηνάς όχι μόνο θα ήταν άσκοπη ,αλλά
και επινίνδυνη,αφού οι μνηστήρες περιπολούν την νύχτα και υπήρχε κίνδυνος να εντοπι-
-στεί το πλοίο .Έπειτα ο ΤΗΛΈΜΑΧΟΣ δεν χρειαζόταν να ταξιδέψει νύχτα αφού οι μνηστήρεςενεδρεύουν ......20 χιλιόμετρα μακριά και δεν έχουν επιπλέον ορατότητα προς τον
νότο,γιατί η θέα τους κρύβεται από το Μεροβίγλι.
Αντιθετα,ημέρα έπρεπε να ταξιδεύει,με την βεβαιότητα ότι δεν τον έβλεπε κανείς. Τότε όμως δεν εφαρμόζεται η οδηγία της ΑΘΗΝΆΣ.
Αντίθετα ,με το Αρκούδι,ως ΑΣΤΕΡΙΔΑ,δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην εφαρμογή της
οδηγίας.Στην Ομηρική Ιθάκη,τα πλοία εμφανίζονται ξαφνικά ,διότι για να γίνουν ορατά
από τα ανάκτορα πρέπει να παρακλαμψουν την βραχώδη χερσόνησο της Αγίας Κυριακής
που είναι μπροστά στον Σκορπιό ,την Σπάρτη(ανήκει κι αυτή η νησίδα στην οικογένεια
Ωνάση0και την Μαδουρή το νησί του Βαλαωρίτη.
Στην Αγία Κυριακή βρέθηκε το ιερό των Νυμφώνπου λατρευόντουσαν στη Ιθάκη.Ετσι εξη
-γείται η ευχάριστη έκπληξη του μνηστήρα Αμφίνομου όταν βλέπει ξαφνικά να εμφανίζεται
το πλοίο των μνηστήρων ,μετά την αποτυχούσα ενέδρα,ύστερα από τον κατάπλου του
πλοίου του Τηλέμαχου που και αυτό μπήκε ξαφνικά και μυστηριωδώς στο λιμάνι της Ιθάκης.
Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει στο ΘΙΆΚΙ,διότι ο λόγος όπου τοποθετείται η ομηρική πόλη
της Ιθάκης είναι ανοιχτός και φαινονται καθαρά όλα τα πλοία που έρχονται από την ανοιχτή
θάλασσα. Συμβαίνουν όμως πολλά <μυστηριώδη.> εδώ στον όρμο του ΒΛΥΧΟΥ .Να πούμε
μόνο ότι στην Λευκάδα βρέθηκαν όλα όσα αναφέρει ο Ομηρος στην Οδύσσεια ,δηλ.βασιλικοί
τάφοι θολωτοί,αχαικά ευρήματα και κτερίσματα,αρχή κτίσματος που πιθανολογείται ότι
είναι το ανάκτορο ,η τυκτή(τεχνητή )κρήνη και η μελάνυδρος πηγή ή χοιροσπηλιά ,η αρεθούσα πηγή κλπ΄
Περιοριζόμαστε μόνο σε μια πρόγευση των απτών αποδείξεων που οδηγεί στο συμπέρασμα
ότι η Ιθάκη φέρνει το ένδοξο όνομα ΛΟΓΩ ΠΛΑΝΗΣ 2.500 ετών.
Όλη η έρευνα ,που συνεχίζεται και σε πολλές άλλες πηγές ,θα αποτελέσει αντικείμενο σοβα
-ρό.Το ερώτημα που τίθεται στους αρμόδιους είναι γιατί δεν κάνουν ανασκαφές στην Λευκάδα όπου καθημερινά κατά την εκσκαφή θεμελίων βρίσκονται αρχαίοι τάφοι και ευρήματα. Διότι αν ο Όμηρος μας περιγράφει την προδωρικη γεωγραφία ,δηλαδή πριν από
την κάθοδο των Δωριέων ,τότε το δόγμα περί Ομήρυ αυτομάτως αναθεωρείταιμαφού η Ελληνική Ιστορία και γλωσσα έχουν πολύ μεγαλύτερο βάθος από εκείνο που μας οριοθέτησαν οι ξένοι Ομηριστές ,φιλολογοι και αρχαιολόγοι. Και αυτό είναι το ζητούμενο,σε μια εποχή που η Ελλάδα δέχεται συνδυασμένα πυρά για το βάθοςτης Ιστορίας της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου