Δευτέρα 13 Απριλίου 2009

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΙΣΛΆΜ

Μετά την ορκομωσία και την ανάληψη των καθηκόντων του νέου Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής βλέπουμε μία ταχεία επίσπευση κάποιων ενεργειών επι-
-κοινωνιακής εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ. Ο Πρόεδρος Ομπάμα λοιπόν έκανε σχεδόν
άμεσα το ταξίδι αστραπή στην γειτονική μας Τουρκία. Γιατί όμως η νέα Αμερικανική Κυβέρνη
-ση επενδύει τόσο πολύ στην αναβάθμιση των σχέσεων με την Τουρκία;
Την απάντηση στο ερώτημα αυτό την έδωσε αν το προσέξαμε ,πριν την εκλογή του νέου
Προέδρου κ. Ομπάμα,ο Μάρκ Πάρις,πρώη Αμερικανός πρέσβης στην Αγκυρα και τωρινός
εταίρος στο Ιστιτούτο brookings στην Ουάσιγκτον,σε μια ομιλία του τον περασμένο Σεπτέμβριο."Η Τουρκία "είχε πεί "είναι σημαντική για τις Ηνωμένες Πολιτείες για δύο λόγους.1.Για το που κάθεται και 2.για το τι είναι"
Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος ,είναι φανερό ότι η γεωγραφική θέση της γειτονικής μας χώρας-σε συνδυασμό ,φυσικά ,με την πάντα δραστήρια διπλωματίατης ,σε αντίθεση με την
δική μας που κινείται σε προσωπικά οφέλη περισσότερο, την καθιστά ζωτικό παίκτη στα
περισσότερα μείζονα προβλήματα εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ. Είτε πρόκειται για το
μέλλον του ΙΡΑΚ, τις σχέσεις με τοΙΡΑΝ,τις διαπραγματεύσεις του (συμμάχου των Τούρκων)
Ισραήλ με την Συρία και τους Παλαιστίνιους είτε για τις βλέψεις της Μόσχας προς την Γεωργία και την μεταφορά υδρογονανθράκων από την Κασπία προς την Δύση χωρίς να διέρχονται από την ΡΩΣΊΑ,είναι "πάντα πιο εύκολο" να εργαζόμαστε με την Τουρκία ,αντί
να παρακάμπτουμε την Τουρκία' παρατηρεί ο κ. Πάρις.
Το δεύτερο σκέλος-η σημασία δηλαδή του τι "είναι η Τουρκία" -προκύπτει και αυτό εύλογα.Πρόκειται για μια μεγάλη σε μέγεθος χώρα που κατά 99% είναι μουσουλμανική ,κι
όμως σε σημαντικό βαθμό δημοκρατική-σίγουρα περισσότερο απ΄ότι πριν 10 χρόνια και περι-
σότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα με μουσουλμανική πλειοψηφία(με πιθανή εξαίρεση την
Ινδονησία)και σχετικά οικονομικά ελεύθερη.Αποτελεί λοιπόν -με τον δικό της πλημμελή
τρόπο-μια ζωντανή ενσάρκωση της ιδέας ότ το Ισλάμ είναι συμβατό με μία δυτικού τύπου
δημοκρατία;Συνεπώς ,η στενή της σχέση με τις ΗΠΑ,αλλά και την Δύση γενικότερα ,υπονο-
-μεύει ζωτικά το επιχείρημα που προωθούν οι Ισλαμιστές εκξτρεμιστές περί θεμελιώδους
σύγκρουσης των δύο πολιτισμών. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που οι ΗΠΑ πάγια
στηρίζουν την ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ. Ειδικά γιαν τον κ. Ομπάμα ,που έχει θέσει
σαν προτεραιότητα την εξομάλυνση των σχέσεων των ΗΠΑ με το Ισλάμ ,η σημασία μιας
αναβαθμισμένης σχέσης με την ηπια Ισλαμική κυβέρνηση της Τουρκίας είναι προφανής.
Επιπλέον ,η αξιοπιστία της Τουρκίας στον μουσουλμανικό κόσμο -που έχει ενισχυθεί λόγω
των διπλωματικών και όχι τόσο διπλωματικων ενεργειών του κ. Ερντογάν μετά το ξέσπα-
σμάτου στον κ. Πέρες στου Ισραήλ στο Νταβός ,αποτελεί ανεκτίμητο κεφάλαιο για τον Λευκό
Οίκο στην προσπάθειά του να πετύχει πρόοδο στο Μεσανατολικό καθώς και στις διαπραγμα-
-τεύσεις με το Ιράν και το πυρηνικό του πρόγραμμα.
Βλέπετε τι ωραία και κυνικά τα λέει ο Αμερικανός διπλωμάτης;Αυτό φάνηκε και στα
ανταλλάγματα που ζήτησε ο Αμερικανός Πρόεδρος για την Τουρκία προκειμένου να λειτουρ-
-γήσει η περίφημη Σχολή της Χάλκης.Που όλο λένε ναί αλλά ποτέ δεν γίνεται τίποτα. Ούτε
λίγο ούτε πολύ ο νέος Πρόεδρος με το ζεστό του χαμόγελο ζήτησε όπως αναφέρουν πληροφορίες των Νέων ,αντίστοιχες κινήσεις της Αθήνας για την εκπαίδευση της μουσουλμα-
-νικής μειονότητας στην Θράκη που συνδέονται σύμφωνα με διπλωματικές πηγές με την
απαίτησή της αγκυρας για την λειτουργία περισσότερων μειονοτικών σχολείων στην λογι-
-κή της "αμοιβαιότητας'.όσο για το σύστημα ανάδειξης νέων ιερωμένων στην δομή του Οικουμενικού Πατριαρχείου αυτό το συνδέει με την ικανοποίηση της διεκδίκησής της για
εκλογή των μουφτήδων στην Ξάνθη και την Κομοτηνή,πράγματα που βέβαια δεν πρόκειται
να τα πληροφορηθεί ο απλός Έλληνας πολίτης. Και γιατί άλλωστε να συμβεί;Οι κυβερνώντες
που διαχειρίζονται τα Εθνικά μας συμφέροντα νόμιζαν ότι επειδή άλλαξε ο Πρόεδρος των
ΗΠΑ και δεν είναι εκείνος ο "περίεργος 'Μπούς αλλά ο καλός και πολύ συμπαθητικός κ.Ομπάμα ,θα άλλαζε και η πολιτική της χώρας. Αμ δε. Ούτε κάποιος από όλους αυτούς εδώ που τα λέμε ,για να πούμε και του στραβού το δίκιο,θα είχε τα κότσια να αντιδράσει όπως
ο πρωθυπουργός της Τουρκίας μπροστά στην τηλεόραση και να σηκωθεί να φύγει. Μόνο
χαμόγελα και διάφορες αστείες δικαιολογίες -φανφαρονισμούς ξέρουν να λένε για εσωτερι-
-κή κατανάλωση οι δικοί μας. Ετσι να πάνε και θα δούμε πολλά και περίεργα. Ξεχνούν όμως
φαίνεται ότι έχουν να διαφυλάξουν τα δίκαια και τα Εθνικά συμφέροντα του Ελληνικού
λαού και κυτάζουν κάποιοι μόνο προσωπική προβολή. Ας ελπίσουμε ότι πήραν κάποιο μάθημα από τις δηλώσεις αυτές και ας σταματήσουν να υποστηρίζουν την ένταξη ενός
Ασιατικού κράτους στην Ευρώπη. Αυτά τα λίγα. ...

ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ-Η ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ ΕΟΡΤΗ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΠΑΛΛΑΔΟΣ ΑΘΗΝΑΣ

Η εορτή των Παναθηναίων ήταν η σημαντικότερη εορτή των Αθηνών και τελούνταν
προς τιμή της Θεάς Αθηνάς στις 28 του μήνα Εκατομβαιώνος (Ιουλιου).
Κατά την παράδοση ,ιδρυτής της γιορτής αυτής ήταν ο Βασιλιάς Εριχθόνιος .Στην αρχή ,
η γιορτή αυτή λεγότραν Αθήναια.Όταν όμως έγινε η συνένωση των αγροτικών κοινοτήτων
της Αττικής και έγινε μια μεγάλη πόλις -κράτος ,η Αθήνα,η γιορτη αυτή μετονομάστηκε σε
ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ.Ήταν η μεγαλύτερη κοινή γιορτή όλων των κατοίκων της Αττικής και αρχικά ξεκίνησε σαν γιορτή των αριστοκρατών και οι αγώνες ήταν μόνο ιππικοί και λάμβαναν μέ-
-ρος μόνο όσοι ειχαν δικό τους ίππο. Αργότερα ο Πεισίστρατος επέτρεψε να λαμβάνουν μέρος
και οι φτωχοί πολίτες.Τα Παναθήναια διακρινόντουσαν σε μικρά και μεγάλα. Το 566πχ επί
άρχοντος ΙΠΠΟΚΛΕΙΔΗ καθιερώθηκαν τα μεγάλα Παναθήναια τα οποία εορταζόντουσαν
με μεγάλη λαμπρότητα.Στα μεγάλα Παναθήναια γινόντουσαν πολλές τελετές που συμπεριλάμβαναν θυσίες,το δε κρέας από τις θυσίες αυτές το μοίραζαν στους πολίτες στον χώ
ρο της αγοράς.Εκτός από τις θυσίες αυτές γινόταν μεγάλη γιορτή με μουσική και χορευτικές
εκδηλώσεις ,αθλητικούς αγώνες και διαρκούσαν περίπου δώδεκα ημέρες. Καθ΄όλη την διάρκεια του χρόνου,τέσσερες κοπέλλες παρθένες,από τις καλύτερες οικογένειες των Αθηνών,
οι εργαστίνες όπως τις αποκαλούσαν,ύφαιναν το ιερό πέπλο .Το πέπλο αυτό σύμφωνα με τις
τότε ιστορικές μαρτυρίες ήταν κίτρινο και κεντημένο με σκηνές από την Γιγαντομαχία.Έπει-
-τα το πέπλο αυτό μεταφερόταν σε όλη την πόλη των ΑΘΗΝΏΝ πάνω σε μια καρότσα σε
σχήμα καραβιού,την οποία ακολουθούσε μια μεγαλοπρεπής ,εορταστική πομπή.
Ανδρες και γυναίκες από τηνΑθήνα αλλά και ξένοι από διάφορα μέρη της Ελλάδας
ερχόντουσαν να τιμήσουν τηνΘεά Αθηνά. και να πάρουν μέρος στην γιορτή. Κατά την
διάρκεια των δώδεκα αυτών ημερών γινόντουσαν αθλητικοί αγώνες ,όπως αγώνες δρόμου,
πυγμαχία ,πένταθλο ,πάλη αρματοδρομίες ,ιπποδρομίες,ακοντισμός κλπ. Επίσης στο περίφημο
Ωδειο που είχε χτίσει ο Περικλής γινόντουσαν μουσικές εκδηλώσεις.Σε όλες αυτές τις εκδηλώσεις προσφέρονταν πλούσια δώρα και έπαθλα,όπως τρόφιμα,χρήματα,στεφάνια από
κλαδιά ελιάς τα οποία ήταν στολισμένα με χρυσάφι. Η πιο σπουδαία όμως ήταν η τελευταία
ημέρα γιατί τότε γινόταν η μεγάλη πομπή του ιερού πέπλου προς την Ακρόπολη για να αφιε-
-ρωθεί στην Θεα Αθηνά.Ο δρόμος που ακολουθούσαν αποτελούσε τον κυριώτερο δρόμο της
Αρχαίας Αθήνας.Επρόκειτο για την φαρδύτερη των Αθηνών,πλάτους 110 μέτρα και ξεκινού-
-σε από το Δίπυλο στην περιοχή του Κεραμεικού,διέσχιζε διαγώνια την Αγορά από την βορειοδυτική έως την Νοτιονατολική της γωνία,πήγαινε στον ναό της ΔΉΜΗΤΡΑΣ,περνού-
-σε από το Πελασγειακό Τείχος στον ναό του Απόλλωνα στην Πνύκα και έφτανε τέλος στην
Ακρόπολη.Εκεί ,πρόσφεραν το νέο πέπλο στον ναό της Αθηνάς στο Ερέχθειο με εξαιρετική
επισημότητα.Στην ζωφόρο του Παρθενώνα σώζεται μέχρι σήμερα η παράσταση της μεγάλης
Πομπής. Το εντός της Αγοράς τμήμα της οδού Παναθηναίων χρησιμοποιούντα όχι μόνο για την διέλευση της πομπής ,αλλά και ως χώρος διαγωνισμών των διαφόρων αγωνισματων
στίβου και ιππικών αγώνων. Εκατέρωθε του 'δρόμου"της Αγοράς,υπήρχαν στοές που εξυπηρετούσαν λειτουργικούς σκοπούς,σχετιζόμενους μάλλον με την εκτέλεση τω λατρευ-
-τικών πράξεων των Παναθηναίων.
Κατά την διάρκεια της πομπής πίσω από το ιερό πέπλο ακολουθούσαν οι εννέα άρχο-
-ντες,οι στρατηγοί και άλλοι επίσημοι της εποχής. Ακολουθούσαν οι πομπείς ,αυτοί δηλαδή
που οδηγούσαν ζώα για την θυσία,οι κονηφόροι έφερναν κάνιστρα ,με τα αναγκαία για την
θυσία,οι εργαστίνες,οι αθλοθέτες ,οι σκαφηφόροι,(άνδρες μέτοικοι που κουβαλούσαν σκάφες
με αντικείμενα χρήσιμα για την θυσία)και τέλος οι υδριαφόροι(κορίτσια με υδρίες0 και θαλλο
-φόροι γέροι που κρατούσαν κλαδιά από ελιά. Τα Παναθήναια έκλειναν με παιγνίδια.Γινό-
-ταν πρώτα λαμπαδηδρομία κατά την οποία οι αγωνιστές έπρεπε να φτάσουν στην πόλη από
τον βωμό του Προμηθέα στην Ακαδημία και τέλος ακολουθούσε φαγοπότι και χοροί.

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΑ ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗΣ ΝΕΚΡΩΝ

Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι μπαίνει ένα ιδιαιτέρως ευαίσθητο θέμα που αφορά
στο θάνατο ,αυτόν της καύσης των νεκρών.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε πριν καιρό στην Βουλή ο υπουργός Εσωτερικών κ .Παυλόπουλος πρόκειται να δημοσιευτεί στο ΦΕΚ το Προεδρικό διάταγμα με το οποίο θα
καθορίζονται οι διαδικασίες και οι προυποθέσεις για την δημιουργία Κέντρων αποτέφρωσης
των Νεκρών.
Συμφωνα λοιπόν με όσα περιλαμβάνει το Προεδρικό Διάταγμα ,η αποτέφρωση
των νεκρών θα επιτρέπεται σε 60 ώρες μετά τον θάνατο και η άδεια θα εκδίδεται από τον
δήμαρχο ή τον πρόεδρο της Κοινότητας που λειτουργεί το Κέντρο Αποτέφρωσης. Για να πραγ-
-ματοποιηθεί αποτέφρωση ,θα πρέπει ο θανών να είναι τουλάχιστον 18 ετών και να ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΟΤΙ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΦΡΩΘΕΙ.Στην περίπτωση που δεν
υπάρχει τέτοια δήλωση,αρκεί δήλωση συγγενούς έως τετάρτου βαθμού,με τους συζύγους
να προηγούνται όλων των υπολοίπων.Αν όμως υπάρχει διαφωνία μεταξύ των συγγενών
της ίδιας τάξης,η απόφαση λαμβάνεται από εισαγγελικό λειτουργό,ενώ στις περιπτώσεις
ανηλίκων τέκνων ,για την αποτέφρωση αποφασίζουν από κοινού οι γονείς Όσον αφορά
"τηνμοίρα"της τέφρας,το ΠΔ προβλέπει την δυνατότητα είτε να φυλάσσεται σε ειδικό χώρο
φύλαξης των τεφροδόχων,είτε να διασκορπίζεται στην θάλασσα ή σε ειδικά διαμορφωμένο
χώρο ενθύμησης εντός του Κέντρου Αποτέφρωσης.
Για τα κέντρα αποτέφρωσης ,προβλέπεται ότι η Δημιουργία ,συντήρηση και λει-
-τουργία τους ανήκει στην απκλειστική αρμοδιότητα των ΟΤΑ Α και Β Βαθμού. Τα κέντρα
αυτά μπορούν να χωροθετηθούν μέσα στα υπάρχοντα κοιμητήρια ,αλλά και σε εκτός Σχεδίου
και εκτός ορίων οικισμών περιοχές,εφόσον δεν είναι περιβαλλοντικά προστατευόμενες.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
------------------------------
Η Εκκλησία της Ελλάδας ,δεν έχει εκφράσει αντίρηση σχετικά με την δυνατότητα
καύσης των νεκρών στην χώρα μας...,ωστόσο ,τάσσεται ξεκάθαρα κατά της επιλογής αυτής
για τους πιστούς της.
Όπως σημειώνει ο πατέρας Στ.Καρπαθίου,η ταφή δεν είναι έθιμο ή παράδοση ,αλλά
αποτελεί πρωτογενές στοιχείο στον θρησκευτικό βίο του ανθρώπου ,ο οποίος αναδεικνύεται
σε αυτό που είναι από την στιγμή που αποκτά θρησκευτική συνείδηση. Επίσης ,η ταφή είναι
κατακυρωμένο αρχετυπικό στοιχείο από τον Πρωτότοκο πάσης της Κτίσεως ,τον ΙησούΧριστό
και το ακαταγώνιστο σύμβολο της ελπίδας και της αναστάσεως. Αντιθέτως ,η καύση των
νεκρώνυπήρξε γέννημα ανάγκης ,ακόμα και από την περίοδο των Ομηρικών Χρόνων ,όταν
σε καιρό πολέμου έπρεπε να επισπευστεί η διάλυση των μαλακών μορίων του σώματος,ώστε
να συναποκομιστούν τα οστά του νεκρού,σε ένδειξη σεβασμού"¨Όσον αφορά τους Ορθόδοξους
Χριστιανούς,ο πατέρας Καρπαθίου τονίζει ότι "ένας πιστός δεν μπορεί να ζητήσει την απο-
-τέφρωση του,διότι αυτό είναι θέμα που άπτεται της Ουσίας της Πίστης. Η ταφή είναι για
την εκκλησία σύμβολο πίστης στην Ανάσταση και στην Εκκλησία δεν εθελοθρησκούμε"

ΕΙΚΟΝΟΚΛΑΣΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
-------------------------------
Ο πατέρας Καρπαθίου υπογραμμίζει ,"οτι σήμερα δεν μιλάμε για καύση,αλλά για αποτέφρωση,η οποία είναι το κορυφαίο σύμβολο του μηδενισμού.Νομοθετήθηκε πρώτη φορά
κατά το 7ο έτος της Γαλλικής Επανάστασης,ωστόσο εφαρμόστηκε 100 χρόνια μετά.Η αποτέ-
-φρωση είναι μια πράξη άκρως εικονοκλαστική,καθώς προσβάλλει την εικόνα του Δημιουργού.Δεν καταργεί την ανάσταση,αλλά θρυμματίζει την ελπίδα σε αυτή"Παράλληλα
όσον αφορά στην στάση της Εκκλησίας σχετικά με το τελετουργικό της αποτέφρωσης ,υπογρα
-μίζει ότι "από την στιγμή που ο ν΄μος ορίζει ότι η επιθυμία του θανόντος για αποτέφρωση
πρέπει να έχει δηλωθεί εκ των προτέρων,θεωρώ ότι η Εκκλησία με Συνοδική απόφαση θα
καθορίσει τα κατα την θρησκευτική τελετή της κηδείας.Εκτιμώ πάντως ότι η απόφαση θα
είναι και πρέπει να είναι απαγορευτική,τουλάχιστον όσον αφορά την Εξόδιο Ακολουθία"

ΤΟΞΙΚΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΣΤΟ ΔΡΕΠΑΝΟ ΑΧΑΙΑΣ

Χιλιάδες τόννοι αμίαντου βρίσκονται εκτεθειμένοι στο εργοστάσιο ΙΝΟΤΣΙΜΕΝΤ(πρώην Αμιαντίτ)στο Δρέπανο Αχαίας.,σε μια έκταση μεγαλύτερη των 10 στρεμμάτων.Το
επικίνδυνο υλικό παραμένει στον χώρο παρ΄ότι θα έπρεπε να έχει απομακρυνθεί και,όπως
καταγγέλουν οι κάτοικοι της περιοχής ,βρίσκεται στην ......διάθεση διάφορων επιτηδείων ,οι
οποίοι το κλέβουν να το μοσχοπουλήσουν ,με ότι αυτό συνεπάγεται για την υγεία τους και
την υγεία των ανυποψίαστων αγοραστών. Οι σημερινοί ιδιοκτήτες του εργοστασίου (ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ,ΤΡΑΠΕΖΑΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ ΟΜΙΛΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΣ),αν
και είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν ειδική μελέτη εξυγίανσης και αποκατάστασης του
χώρου,σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία ,δεν το έχουν κάνει μέχρι σήμερα.
Σε ελέγχους που είχε πραγματοποιήσει στο εγκαταλελειμένο εργοστάσιο το Κλιμάκιο
Ελέγχου ποιότητος Περιβάλλοντος (ΚΕΠΠΕ) της Νομαρχίας Αχαίας ,είχε διαπιστώσει την
παρουσία αμίαντου,σκόνης αμιαντοτσιμέντου και στερεών αποβλήτων,διαρροή μαζούτ,ακά-
-λυπτες τάφρους κλπ,και είχε ζητήσει από τους ιδιοκτήτες να ενημερώσουν έως την 1.8.08
για το πρόγραμμα Εξυγίανσης -αποκατάστασης του χώρου πράγμα βέβαια που δεν έγινε
αφού δεν ίδρωσε το αυτί των τωρινών ιδιοκτητών,Τελικά μετά από λίγους μήνες,μετά το
τέλος της προθεσμίας,στις 16 Δεκεμβρίου 2008,η Νομαρχία τους επέβαλε πρόστιμο 30.οοο
ευρώ λόγω ρύπανσης της περιοχής από την εγκατάλειψη προιόντων αμιαντοτσιμέντου.
Κάτοικοι της περιοχής εκφράζουν φόβους για την διαρροή υγρών λυμμάτων από
τις δεξαμενές του εγκαταλελειμένου εργοστασίου,τα οποία μπορεί να ρυπαίνουν τον υδρο-
-φόρο ορίζοντα -σε μικρή απόσταση από το σημείο λειτουργούν-γεωτρήσεις ύδρευσης -και
να καταλήγουν στην θάλασσα.Υπάρχει όμως και ένα ακόμα επικίνδυνο απόβλητο στον
χώρο της ΙΝΝΟΤΣΙΜΕΝΤ,όπως αναφέρει ο συντονιστής της Νομικής μάδας Υποστήριξης
Πολιτών του WWF- Ελλάς κ. Γ Χασιώτης και αυτό είναι το χώμα που έχει ρυπανθεί από
το πετρέλαιο που λιμνάζει."Ισως να είναι το πιο διαδεδομένο επικίνδυνο απόβλητο στον δυτι-
-κό κόσμο!Αυτό έχει επιβεβαιωθεί ακόμα από αποφάσεις του Δικαστηρίου των Ευρωπαικών
Κοινοτήτων"σημειώνει ,επισημαίνοντας ότι σε αυτή την περίπτωση οι κάτοικοι έχου τις ίδιες
υποχρεώσεις.
Τα μέλη του εκπολιτιστικού συλλόγου Δρεπάνου έχουν απευθυνθεί στην Νομαρχία
στην Περιφέρεια,στον Δήμο Ρίου ,στην ειδική Υπηρεσία Περιβάλοντος,αλλά επειδή η υπόθεση
δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει ,αποτάνθηκαν πρόσφατα και στον Συνήγορο του Πολίτη. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή την στιγμή υπάρχει παραπομπή της Ελλάδας στο ΔΕΚ" για την έλλει-
-ψη σχεδιασμού και επαρκών μεθόδων για την διαχείρηση των επικίνδυνων αποβλήτων.
Από την πλευρά τους βέβαια οι αρμόδιοι της Διεύθυνσης Περιουσίας της Εθνικής
Τράπεζας σε έγγραφό τους προς την Νομαρχία Αχαίας αποποιούνται τις ευθύνες και αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι αποκλειστικά και μόνη υπεύθυνη για την όποια ρύπανση έχει
δημιουργηθεί στους χώρους του ακινήτου είναι η πρώην ΙΝΟΤΣΙΜΕΝΤ,δεδομένου ότι αυτή
είχε βάσει του σχετικού μισθωτηρίου την αποκλειστική κατοχή και χρήση του ακινήτου.Στην
απάντηση όμως του Τμήματος Περιβαντολλογικού και Χωροταξικού Σχεδιασμού της Νομαρ-
-χίας Αχαίας αναφέρεται ότι "κάτοχος των επικίνδυνων αποβλήτων είστε εσείς ,ως σημερινοί
κάτοχοι(συνιδιοκτήτες) του εργοστασίου πρωην Αμιαντιτ και συνεπώς και οι Υπόχρεοι για
την εξυγίανση -αποκατάσταση του χώρου".
Μήπως θα έπρεπε να υπάχρουν και δυναμικές κινητοποιήσεις των κατοίκων σε σενεργάσία με τις περιβαντολογικές οργανώσεις γιατί αν περιμένουν οι κάτοικοι να λυθεί
το θέμα αυτό με ανταλλαγή εγγράφων τότε θα πρέπει να περιμένουν αρκετά χρόνια. Ερωτώ
μήπως;;;;;;;;

ΔΙΣΚΟΣ ΤΗΣ ΝΕΜΡΑ-ΟΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟΣ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ

Η αποκρυπτογράφηση ενός αρχαίου δίσκου που βρέθηκε στην Γερμανική πόλη Νέμπρα
αποκαλύπτει τις γνώσεις των Κεντροευρωπαίων για την αστρονομία πριν το 1600 π.χ
Ένας μπρόύτζινος δίσκος ,στο μέγεθος ενός αναλογικού δίσκου πικ απ,δείχνει ότι δεκα-
-πέντε αιώνες πριν από τον μηχανισμό των Αντικυθήρων ,οι άνθρωποι της εποχής του χαλκού είχαν κατασκευάσει όργανα αστρονομικών υπολογισμών.
Το καλοκαίρι του 1991,μια ομάδα αρχαιοκαπήλων ,ερευνώντας με ανιχνευτή μετάλλων την κορυφή ενός χαμηλού λόφου κοντά στην πόλη Νέμπρα της Γερμανίας ,60 χιλιόμετρα
δυτικά της Λειψίας,αποκάλυψε ένα μικρό αρχαιολογικό θησαυρό. Ανάμεσα σε κοσμήματα ,
όπλα και εργαλεία της εποχής του χαλκού βρήκε έναν χάλκινο δίσκο ,διαμέτρου 32 εκατοστών ,που έφερε ασυνήθιστες παραστάσεις σχηματισμένες με φύλλα χρυσού.Εναν κύκλο ,ένα μισοφέγγαρο ,τρείς καμπύλες γραμμές και πολλές κουκίδες ,που έμοιαζαν με άστρα στον νυχτερινό ουρανό. Οι φυσικοί που ανέλαβαν την χρονολόγηση,εξέτασαν ίχνη
ργανικών υλών στα σπαθιά που βρέθηκαν μαζί με τον δίσκο και κατέληξαν ότι είχαν ηλικία
3.600 ετών.Οι χημικοί ,από την άλλη μεριά,συμπέραναν ότι ο χαλκός ήταν από ένα αρχαίο
ορυχείο της Κεντρικής Αυστρίας και οχρυσός από τα Καρπάθια όρη.Επομένως ο δισκος δεν
είχε μεταφερθεί από άλλη περιοχή της Ευρώπης ,αλλά είχε κατασκευαστεί επί τόπου και
μάλιστα πριν από το 1600 πχ. Δεν ήταν όμως τόσο εύκολο να διαπιστωθεί αν ήταν διακο-
-σμητικό ή χρηστικό αντικείμενο.
Οδηγημένοι από τα χρυσά σχήματα που θύμιζαν Ήλιο και Σελήνη και αστέρια,οι αρχαιολόγοι σκέφτηκαν να ζητήσουν την γνώμη ενός αστρονόμου ,του καθηγητή Σλόσερ
του Πανεπιστημίου του ΜΠΌΧΟΥΜ. Ο καθηγήτής Σλόσερ προσπάθησε στην αρχή να συγκρί-
-νει τις θέσεις των "αστεριών"του δίσκου με τις θέσεις των αστεριών σε σύγχρονους χάρτες
χωρίς όμως επιτυχία. Προφανώς είχαν διακοσμητικό χαρακτήρα. Του έκανε όμως εντύπωση
το γεγονός ότι επτά από τα "αστέρια"του δίκσου έμοιαζαν να αποτελούν χωριστή ομάδα ,και αυτό τον οδήγησε στην ιδέα ότι η ομάδα αυτή παριστάνει τις Πλειάδες,το αστρικό σμήνος
που ο λαός μας αποκαλεί Πούλια.Με τα σημερινά τηλεσκόπια γνωρίζουμε ότι το σμήνος αυτό
έχει χιλιάδες αστέρια ,αλλά με γυμνό μάτι διακρίνονται μόνον επτά.
Οι Πλειάδες είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σώματα στον νυχτερινό ουρανόκαι
αναφέρονται αρκετές φορές στην Επική Ποίηση. Ο ΌΜΗΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΗΣΙΟΔΟΣ,αναφέρουν
ότι η δύση των Πλειάδων λίγο μετά ην δύση του Ηλίου(με το Γρηγοριανό ημερολόγιο περίπου
3 Νοεμβρίου)σηματοδοτούσε την επιδείνωση του καιρού και το τέλος των θαλασσίων ταξιδιών. Σηματοδοτεί επίσης το τέλος των γεωργικών εργασιών ,εν όψει του χειμώνα ,όπως
μαρτυρεί η γνωστή παροιμία "στις δεκαεπτά ή στις δεκαοχτώ πέφτει η Πούλια στον γιαλό και
πίσω παραγγέλνει.Ούτε στανίτσα στα βουνά ούτε ζευγάς στους κάμπους"
Αν λοιπόν ο δίσκος είχε "καταγεγραμμένες "αστρονομικές γνώσεις των ανθρώπων της
εποχής του Χαλκού,τότε αντίστοιχη σημασία θα έπρεπε να έχουν και τα υπόλοιπα σχήματα.
Ο καθηγητής Σλόσερ διαπίστωσε ότι οι δύο από τις τρείς καμπύλες γραμμές,αυτές που βρίσκο-
-νται ακριβώς στην περιφέρεια του δίσκου,σχηματίζουν τόξα 80 μοιρών η καθεμιά. Για έναν
αστρονόμο ο αριθμός αυτός είναι "σημαδιακός"επειδή είναι ίσος με το τόξ ο που ορίζουν στην
περιοχή της Νέμπρα τα σημεία Ανατολής του Ηλίου κατά το χειμενρινο και το θερινό ηλιο-
-στάσιο.Οι περισσότεροι άνθρωποι ίσως να γνωρίζουν ότι το καλοκαίρι ο ήλιος ανατέλλει
από νοτιοανατολικά και τον χειμώνα από βορειοανατολικά,αλλά μάλλον δεν έχουν υπόψη
τους ότι το εύρος μεταξύ των δύο αυτών θέσεων είναι συνάρτηση του γεωγραφικού πλάτους.
Στην περιοχή της Ελλάδας είναι περίπου 60 μοίρες αλλά στην Κεντρική Γερμανία 80 μοίρες.
Επομένως φαίνεται ότι οι δύο καμπύλες γραμμές του δίσκου παριστάνουν η μία το εύρος
του τόξου ανατολής του ηλόυ στις διάφορες εποχές,και η άλλη,το εύρος του τόξου της δύσης.
Η ερμηνεία αυτή θα έπρεπε να τεκμηριώνεται και με την μελέτη του ορίζοντα από την
κορυφή που βρέθηκε ο δίσκοσ.Υπάρχουν άραγε χαρακτηριστικά σημεία στις θέσεις που ανα-
-τέλλει ο ήλιος κατά το χειμερινό και θερινό ηλιοστάσιο;Δυστυχώς ,αυτή η ερώτηση δεν ήταν
εύκολο να απαντηθεί,επειδή από την εποχή του χαλκού έχει αλλάξει η βλάστηση στην περιο-
-χή και εκεί που υπήρχαν χαμηλοί θάμνοι,υπάρχουν σήμερα ψηλά δένδρα που εμποδίζουν
την θέα στον ορίζοντα. Με την βοήθεια όμως ενός Γεωγραφικού συστήματος πληροφοριών(GIS) οι τοπογράφοι της ερευνητικής ομάδας μπόρεσαν να αποδείξου ότι πραγματικά τις
ημέρες των ηλιοστασίων,ο Ήλιος έδυε και ανέτελλε πίσω από χαρακτηριστικές κορυφές των
βουνών γύρω από την Νέμπρα.
Τέλος οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι η τρίτη καμπύλη γραμμή,αυτή που βρίσκεται στο εσωτερικό του δίσκου,παριστάνει σχηματικά το πλοίο με το οποίο ο Ήλιος κάνει το ημερήσιο
ταξίδι του από την Ανατολή προς την Δύση και πάλι στην Ανατολή.Η αναπαράσταση αυτή
είναι συνιθισμένη στους λαούς που ζούσαν στην Δανία και την Νότια Σουηδία κατά την
εποχή του χαλκού.Έτσι η συνεργασία αρχαιολόγων ,φυσικών,χημικών και τοπογράφων κα-
-τάφερε να δώσει μια πρώτη ολοκληρωμένη ερμηνεία του Δίκσου της Νέμπρα.
Πρόκειται για ένα πρωτόγονο αστρονιμικό όργανο που χρησίμευε στην αναγνώριση των
χαρακτηριστικών ημερομηνιών έναρξης και τερματισμού των γεωργικών εργασιών 1.500
χρόνια αρχαιότερο από τον μηχανισμό των Αντικυθήρων.